Přejít k hlavnímu obsahu
Jestli něco lidé z médií nemají rádi, pak jsou to nevyžádané rady, jak mají dělat svou práci. Proto je třeba zdůraznit, že ani náš projekt se o něco takového nepokouší. Náš „sporák“ je jednoduše souborem tipů, které je dobré mít na paměti ve chvíli, kdy se médium stává aktérem uprostřed polarizujícího sporu ve společnosti, jehož objektem jsou často menšiny a zranitelné skupiny a jejich práva. Úkolem médií není nutně „deeskalace“ jako taková, ale sehrávají zásadní roli ve vytváření tzv. „prostoru pro spor“, v němž může mít teprve společenský konflikt svá pravidla, může poskytnout bezpečnou platformu zranitelným skupinám – a může se stát „dobrým sporem“. Ochota a schopnost brát vážně svou roli v polarizaci společnosti odlišuje seriózní média od těch, pro které je další eskalace zdrojem lajků, dosahu a zisku. Seriózní média dnes potřebujeme víc než kdy dřív.
  1. Je třeba připomínat, že žádná skupina, která je předmětem mediálního rámování, není homogenní. Její označení je jen praktické a je třeba ho vždy explicitně doplnit o tento fakt.
  2. Každé mediální sdělení o aktuálním polarizujícím konfliktu musí být doplněno o kontext. Bez kontextu se sdělení snadno stane municí pro utvrzování předsudků z obou stran sporu. Kontext naproti tomu vysvobozuje spor ze vzduchoprázdna a posiluje vazbu obou stran k tomu, o co v něm jde ve skutečnosti.
  3. Žádná ze stran sporu by neměla být vykreslována pomocí mediálních zkratek, nad nimiž má vždy větší kontrolu oponentní strana a jsou tedy zpravidla kontaminované předsudky.
  4. „O nás bez nás“ je princip, který škodí i menšinám a zranitelným. Žádná skupina by neměla být pouhým předmětem ke komentování. Mělo by se stát běžnou praxí, že menšiny a zranitelné skupiny budou mít na svém mediálním rámování aktivní podíl a budou vždy zastoupeny.
  5. Média by se měla vyvarovat posilování role zástupných konfliktů.
  6. Média mají ohromnou moc jménem „gatekeeping“ – v éře velkých polarizujících konfliktů je třeba této schopnosti dát novou váhu a začít ji znovu využívat zodpovědně: vybírat konstruktivní aspekty, upozaďovat identity.
  7. Cílem mediální prezentace polarizujícího tématu není vítězství jedné ze stran, ale lepší pochopení jeho podstaty.
  8. Každý polarizující konflikt má svůj strukturální background – třídní nerovnost, pojmová nerovnost (obě strany mnohdy pracují s jiným jazykem) apod. Jednou z klíčových rolí médií je zasazovat konfliktní témata do těchto podmínek.
  9. Spor může být zdrojem emancipace, vyjádření vlastních zájmů – média tomuto zásadnímu procesu musí vytvářet bezpečný a férový prostor.
  10. Nálepkování mezi novináři. Debatu vedou nejen aktéři společenských sporů, ale i osoby pracující v médiích v názorové publicistice by měly mít na paměti, že jsou součástí veřejné debaty, mají výrazně vyšší impakt a měly by se vyhnout nálepkování.
     

spravce
02.11.2023